Statistik penduduk islam lebih tinggi dari orang Kristian di seluruh dunia



Agama Islam dan penduduk Kristian boleh menjadi hampir sama pada tahun 2050, dengan Islam dijangka menjadi iman yang paling cepat berkembang di planet ini, mengikut unjuran yang dikeluarkan hari ini.

Ramalan profil agama Pusat Penyelidikan Pew yang dinilai data dari seluruh dunia pada kadar kesuburan, trend pertumbuhan penduduk belia dan statistik penukaran agama.

"Sejak empat dekad akan datang, orang Kristian akan kekal sebagai kumpulan agama yang terbesar, tetapi Islam akan berkembang lebih cepat daripada mana-mana agama utama yang lain," menurut laporan itu.


Penulis meramalkan akan ada 2760000000 umat Islam di dunia pada masa itu, dan 2920000000 Kristian. Angka-angka tersebut akan sesuai dengan kira-kira 29.7 dan 31.4 peratus daripada penduduk dunia, masing-masing.

Terdapat 1.6 bilion umat Islam di dunia pada tahun 2010, berbanding dengan 2.17 bilion orang Kristian.

"Jumlah umat Islam akan hampir sama dengan bilangan orang Kristian di seluruh dunia," katanya.

Hindu akan ketiga, yang membentuk 14.9 peratus daripada jumlah penduduk dunia, diikuti oleh orang-orang yang tidak bergabung dengan mana-mana agama, menyumbang 13.2 peratus.

Rantau Asia-Pasifik akan kekal paling popular bagi umat Islam, disokong oleh penduduk yang muda dengan kadar kesuburan tinggi.

Kajian itu meramalkan bahawa India akan mempunyai penduduk Islam terbesar - walaupun ia akan mengekalkan majoriti Hindu - mengatasi Indonesia.

Umat ​​Islam dijangka menyumbang 10 peratus daripada keseluruhan penduduk di Eropah, ditambah Pew.

Jika trend ini berterusan, Islam akan menjadi iman yang paling popular di dunia selepas 2070, katanya.

Pengarang berkata unjuran, disusun sejak enam tahun yang lalu, adalah semata-mata "apa yang akan berlaku jika data semasa adalah tepat dan trend bermain seperti yang dijangkakan."

"Banyak peristiwa - penemuan saintifik, konflik bersenjata, pergerakan sosial, pergolakan politik, bencana alam dan keadaan ekonomi yang berubah-ubah, untuk menamakan adil beberapa -. Boleh beralih trend demografi dengan cara yang tidak dijangka"

Penulis berkata data penukaran agama datang dari hanya 70 buah negara, tidak termasuk negara-negara yang paling ramai penduduk di dunia, India dan China.

Statistik meningkat 

Laporan itu meramalkan bilangan orang yang tidak mempunyai gabungan dengan agama akan membentuk satu bahagian yang menurun daripada jumlah penduduk dunia, walaupun di sesetengah negara - seperti Amerika Syarikat dan Perancis - jumlah ateis dan agnostik dijangka meningkat.

Agama Buddha merupakan satu-satunya iman yang tidak dijangka meningkat umatnya, kerana penduduk yang semakin tua dan kadar kesuburan yang stabil di negara-negara Buddha, seperti China, Jepun dan Thailand.

Di Eropah, hanya kawasan di mana penduduk keseluruhan dijangka akan menguncup, penduduk Kristian akan jatuh 553,000,000-454000000.

Begitu juga di Amerika Syarikat, orang Kristian akan berkurangan daripada lebih daripada tiga suku ke dua pertiga pada 2050.

Islam dijangka melebihi Judaisme sebagai iman yang paling popular bukan Kristian di Amerika Syarikat.

Para penyelidik mengumpulkan data daripada lebih 2,500 banci, tinjauan dan daftar-daftar penduduk daripada 175 negara, yang meliputi 95 peratus daripada penduduk dunia.

Unjuran mempertimbangkan saiz dan taburan geografi agama-agama utama di dunia, perbezaan umur, kadar kesuburan dan kematian, migrasi antarabangsa dan corak dalam penukaran.

No comments