Duit syiling baru khas MAS telah dikeluarkan untuk SG50



Pihak Berkuasa Kewangan Singapura telah mengeluarkan satu garis baru duit syiling untuk memperingati ulang tahun ke-50 kemerdekaan negara.

Bakal dalam $ 2, $ 5 dan $ 50 denominasi, siri ini adalah bertajuk "Pendidikan, Membina Negara yang Bersama-sama" dan mencerminkan "peranan asas" pendidikan telah memainkan dalam pembinaan negara Singapura, menurut kenyataan akhbar oleh MAS.

Duit syiling $ 2 cupro-nikel mempunyai pendidikan asas di peringkat rendah dan menengah, manakala $ 5 perak duit syiling memaparkan pendidikan yang lebih tinggi dan $ 50 emas syiling mempunyai guru Singapura. Bahagian hadapan duit syiling menanggung Coat Singapura Senjata dengan tahun 2015.

Menurut kenyataan MAS, kepelbagaian berbilang kaum Singapura digambarkan di dalam ketiga-tiga reka bentuk.

Berikut adalah apa yang syiling kelihatan seperti:



$ 2 duit syiling



Duit syiling ini ditempa dengan 20 gram aloi cupro-nikel dan mempunyai diameter 38,70 mm. Ia mempunyai aplikasi warna.

Latar depan menggambarkan pelajar terlibat dalam aktiviti pembelajaran yang pelbagai, dalam kedua-dua domain akademik dan bukan akademik. Ia menunjukkan betapa pentingnya pendidikan yang holistik dalam membangunkan watak, dan membolehkan pelajar untuk mencari dan membina kekuatan dan kepentingan mereka. Latar belakang ini mempunyai Bukit Panjang Sekolah Menengah Kerajaan (BPGHS). Yang ditubuhkan pada tahun 1960, BPGHS adalah contoh sekolah-sekolah yang telah berjalan bersama negara, dan terus memupuk generasi akan datang.



$ 5 duit syiling



Duit syiling ini ditempa dengan 1 auns troy daripada 999 perak halus dan mempunyai diameter 40.70mm. Ia mempunyai aplikasi warna, dan dilengkapi dengan sijil ketulenan bersiri.

Latar depan menggambarkan pelajar dalam pelbagai bidang pengajian - seni masakan di Institut Pendidikan Teknikal (ITE), kejuruteraan di politeknik dan perubatan di sebuah universiti. Pelbagai kursus yang ditawarkan di pelbagai institusi pengajian tinggi mencerminkan pelbagai kekuatan dan kepentingan pelajar-pelajar kita. Latar belakang ini mempunyai Ibu Pejabat dan ITE ITE College Central, dan Universiti Kebangsaan Kampus Bukit Timah Singapura. Bekas adalah kampus ITE terkini, dibuka pada November 2013, sedangkan yang kedua melambangkan tahun-tahun awal dalam pembangunan sistem pendidikan tinggi yang berkualiti tinggi.



$ 50 duit syiling



Duit syiling ini ditempa dengan auns troy ¼ daripada 999.9 emas tua dan mempunyai diameter 21.96mm. Ia datang dengan sijil ketulenan bersiri.

Latar depan menggambarkan pendidik dalam pelbagai aktiviti pengajaran, secara kolektif mewakili persaudaraan perguruan. Latar belakang ini mempunyai adegan kelas biasa di sekolah rendah, mengingatkan kita kepada peranan pendidik kami bermain dalam membimbing dan memberi inspirasi kepada setiap kanak-kanak melalui perkataan dan perbuatan mereka, dan membangun setiap satu kepada potensi sepenuhnya nya.Semak syiling khas MAS telah dikeluarkan untuk SG50

No comments