Perhatikan bulan berdarah malam ini pada 4.4.2015 waktu 7-10 malam



Dengan minat yang semakin meningkat di dalam bidang astronomi, angkasa acara utama seperti jumlah gerhana bulan esok yang akan datang telah lama menunggu.

Colloquially dikenali sebagai bulan berdarah, sebanyak gerhana bulan berlaku apabila Matahari, Bumi dan Bulan adalah sejajar dan Bulan pas kebelakang Bumi ke dalam umbra, atau bayangan dalam.

Apabila ini berlaku, Bulan akan menjadi warna merah.


Boleh dilihat di Asia, sebahagian besar daripada Amerika Utara, Amerika Selatan, dan bahagian Australia, ini akan menjadi satu-satunya gerhana bulan boleh dilihat di Singapura tahun ini.

Gerhana ini akan bermula pada 17:01 (Singapura semasa) dan akan terus hingga 22:58, menurut Amerika Syarikat agensi ruang halaman talian rasmi Nasa pada gerhana bulan.

Peringkat puncak gerhana akan menjadi kira-kira 8 malam dan berlangsung selama hampir lima minit - gerhana bulan yang paling pendek abad ini.

Ini adalah gerhana bulan ketiga tetrad lunar semasa - satu set empat jumlah gerhana berturut-turut, yang berjarak kira-kira enam bulan selain.

Tetrads adalah melayan kosmik yang luar biasa, dengan yang terakhir dalam 2003-2004 dan satu set seterusnya berlaku antara 2032 dan 2033.

Untuk tetrad ini semasa, dua yang pertama berlaku pada 15 April dan 8 Oktober tahun lepas. Tetapi yang keempat pada 28 Sept tahun ini tidak akan dapat dilihat di Singapura.

Oleh kerana langit berjerebu semasa tetrad sebelumnya pada bulan Oktober, pemerhati bintang tempatan yang memandang ke hadapan untuk acara itu telah meninggalkan panji-jatuh.

Peminat astronomi Gary Chee yakin bahawa kali ini, langit mungkin lebih jelas.

Dia berkata: "Sebagai gerhana bulan jatuh pada hujung minggu kali ini dan cuaca yang lebih panas, terdapat peluang yang lebih tinggi dari langit yang jelas."

Beliau menambah bahawa jumlah gerhana bulan yang akan datang akan menjadi pada 2018, sehingga "ia adalah yang terbaik untuk menangkap sekarang atau jika tidak, ia akan menunggu tiga tahun".

Gerhana ini boleh dilihat dengan mata kasar.

Walau bagaimanapun, mereka yang berminat untuk menangkap kosmik acara dekat melalui teleskop boleh menghadiri salah satu daripada sekurang-kurangnya empat acara yang dianjurkan oleh pertubuhan masyarakat dan tidak rasmi kumpulan kaki lima astronomi.

Nasa dan Slooh, pemerhatian dalam talian yang menghubungkan teleskop ke Internet, juga akan menyediakan siaran langsung gerhana dalam talian.

DI MANA HENDAK MELIHAT  BULAN GERHANA  ESOK

Pusat Sains Singapura

Ia mempunyai satu siri acara termasuk ceramah mengenai gerhana bulan, pertunjukan puting beliung api dan paparan teleskop. Makanan Finger akan dijual 
Di mana: Balai Cerap di Pusat Sains

Singapura, 15 Pusat Sains Road

Bila: 5 hingga 10 malam

Kemasukan: Percuma. Caj kemasukan Pusat Sains memohon menunjukkan puting beliung api.

Info: Pergi ke www.science.edu.sg

Bishan-Ang Mo Kio Park

Kumpulan astronomi Singapura Sidewalk Astronomi akan mengadakan sesi khas dengan live streaming gerhana itu. Sebuah kamera DSLR melekat pada teleskop akan disambungkan kepada skrin LED 22-inci.

Di mana: Park Mo Kio Bishan-Ang, ruang di hadapan McDonald

Bila: Dari 7:30

Kemasukan: Percuma

Info: Pergi ke www.facebook.com/SingaporeSidewalkAstronomy

Marina Barrage atas bumbung

Pak mat berkelah anda, bundarkan tersayang dan membuat sesuatu pihak daripada acara tersebut. Ilmu bintang Singapura akan menubuhkan sekurang-kurangnya empat teleskop yang berlainan saiz supaya peserta boleh mengkaji gerhana bulan.

Di mana: Marina Barrage, 8 Marina Gardens Drive

Bila: 7 hingga 10 malam

Kemasukan: Percuma

Info: Pergi ke www.stargazing.sg atau www.facebook.com/AngMoKioSidewalkAstronomy

Woodlands Galaxy Komuniti Kelab pemerhatian

Balai cerap akan mengadakan sesi Sabtu ilmu bintang tetap dan menubuhkan teleskop di atas bumbung. Sesi kaki lima juga akan dijalankan di sebelah stesen MRT Admiralty.

Di mana: 31 Woodlands Avenue 6

Bila: Dari 7:30

Kemasukan: $ 1 untuk memasuki balai cerap. Mendaftar di kaunter. Masuk percuma ke atas bumbung dan sesi kaki lima. Mendaftar di kaunter.


Nota: Jika cuaca mengizinkan, semua sesi akan mengambil tempat di luar rumah. Jika cuaca tidak baik, peristiwa mungkin dibatalkan.

Lihat lebih lanjut di: http://www.straitstimes.com/lifestyle/more-lifestyle-stories/story/look-out-blood-moon-tomorrow-20150403#sthash.v1Oq5an0.dpuf

No comments