Remaja singapura Amos Yee di mahkamah atas video anti-Lee Kuan Yew

Seorang remaja Singapura ditangkap selepas menghantar satu kata lontaran sarat YouTube video menyerang pemimpin negara pengasas Lee Kuan Yew dan Kristian didakwa hari ini dengan kesalahannya termasuk kelucahan dan menyakiti perasaan agama.

Amos Yee, seorang pelajar  dengan  tersenyum dan  sebagai tuduhan dibacakan kepadanya di dalam mahkamah daerah. Beliau dibebaskan pada  $ 20,000 ($ 14,500) jaminan.

Yee, yang pada 16 mencapai umur membolehkannya untuk dibicarakan sebagai orang dewasa, yang sudah diketahui dalam komuniti YouTube tempatan untuk siaran lucu dan peranan sedikit sebagai pelakon kanak-kanak dalam filem komedi dipanggil "Kami Tidak nakal".


Yee, yang memakai  T-shirt gelap dengan seluar panjang kuning sliper getah flip-flop, telah dituduh tiga tuduhan berasingan, termasuk satu untuk tindakan yang mempunyai "niat sengaja melukai perasaan agama atau kaum mana-mana orang".

Yee juga didakwa diedarkan di laman blog beliau objek lucah - kartun grafik Lee dengan bekas Perdana Menteri Britain Margaret Thatcher - dan juga membuat komunikasi yang mengancam, kesat atau menghina di bawah Perlindungan bandar-negeri yang baru digubal dari Akta Gangguan.

Dalam video selama lapan minit bertajuk "Lee Kuan Yew akhirnya mati" Yee melancarkan serangan pedas pada bapa politik yang berusia 91-tahun yang telah dibakar selepas pengebumian di dalam negeri pada hari Ahad lalu.

Dalam video itu, Yee, yang ditahan pada hari pengebumian beliu,dia juga disamakan Perdana Menteri Singapura yang pertama kepada Yesus kerana dia melancarkan kecaman terhadap agama Kristian.

Beliau dikenali sebagai Lee, yang tidak menganut mana-mana agama, "orang yang dahsyat" dan mencabar anak lelaki bekas pemimpin itu, Perdana Menteri Lee Hsien Loong, untuk mendakwa dia.

"Tetapi saya akan bandingkan dia dengan orang yang tiada benar-benar disebut sebelum - Yesus," kata Yee pada video."Mereka adalah kedua-dua kuasa-lapar dan berniat jahat tetapi menipu orang lain ke dalam pemikiran mereka adalah penyayang dan baik hati."
Hakim mengarahkan supaya Yee untuk menahan diri daripada membuat apa-apa media penyiaran media sosial manakala kes yang masih belum selesai.

Perbicaraan seterusnya dijadualkan pada 17 April.- -Di luar mahkamah, bapanya berlinang air bermata beliau mengenggam tangan dan memberitahu pemberita: "Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengatakan saya meminta maaf kepada PM Lee".
Tetapi anaknya kemudian tersenyum dan melambai kepada pemberita kerana mereka meninggalkan bangunan mahkamah.


Jika sabit kesalahan, Yee menghadapi sehingga tiga tahun penjara, denda, atau kedua-duanya bagi tuduhan pertama sengaja melukai perasaan agama atau kaum.
Untuk beredar kandungan lucah, dia berdepan sehingga tiga bulan di penjara, denda atau kedua-duanya, dan denda sehingga $ 5,000 ($ 3,600) di bawah undang-undang gangguan yang digubal pada tahun lepas.


No comments