Semua rakyat Malaysia kini kena membayar cukai



Malaysia hari ini melaksanakan membayar cukai barangan dan perkhidmatan baru dari Rabu hingga memperluaskan asas cukai dan mengurangkan defisit belanjawan.

Para pengguna akan membayar cukai 6% ke atas semua barangan dan perkhidmatan kecuali barangan asas makanan, perkhidmatan awam, pengangkutan awam, pendidikan dan beberapa pengecualian lain. GST menggantikan cukai jualan 10%, yang telah dikenakan ke atas barangan terpilih.


Akibatnya, kerajaan dijangka mendapat 3 bilion ringgit ($ 809,000,000) dalam pendapatan bersih pada tahun 2015 dan 9 bilion ringgit pada tahun 2016. Pendapatan tambahan akan diagihkan semula sebagai pemberian tunai kepada golongan berpendapatan rendah dan digunakan untuk perbelanjaan awam yang lain.

Malaysia berazam untuk beransur-ansur mengurangkan defisit bajet kepada 3.2% daripada KDNK pada tahun 2015. Ia adalah 6.7% pada tahun 2009. Cukai korporat dan petroleum menyumbang lebih separuh daripada hasil cukai langsung kerajaan, dan hanya kira-kira 10% daripada gaji penduduk yang bekerja di negara ini cukai pendapatan. GST akan memastikan semua orang membayar cukai.

Oleh kerana Malaysia adalah baru untuk jenis ini luas cukai penggunaan asas, ramai yang keliru tentang bagaimana levi baru ini akan memberi kesan kepada kehidupan seharian mereka. Perusahaan kecil dengan kurang daripada 500,000 ringgit hasil pendapatan tahunan dikecualikan dari memfailkan koleksi mereka daripada GST. Walaupun begitu, ia tidak bermakna pembelian yang dibuat, sebagai contoh, dari penjual tepi jalan, yang lazim di Malaysia, adalah bebas cukai. Pedagang-pedagang ini telah menaikkan harga oleh sekurang-kurangnya 10% di seluruh papan.

"Saya pembekal, yang membayar GST, harga telah meningkat sebanyak kira-kira 10%," kata seorang peniaga barang-barang isi rumah di bazar di Kuala Lumpur. "Saya mempunyai untuk memindahkan peningkatan [levi] kepada pengguna akhir untuk hidup."

Ramai pengguna muncul sekali-kali lalai daripada tambahan 6% yang mereka perlukan untuk membayar, terutama untuk item yang lebih kecil. Ini kerana tanda harga barangan menunjukkan jumlah amaun yang kena dibayar, termasuk GST. Pelanggan tidak akan menyedari tambahan 6% yang mereka dikenakan caj kecuali mereka menyemak invois.

Dengan senarai panjang perkara GST bebas, kerajaan berkata cukai yang baru sedang dilaksanakan dengan cara yang mengurangkan beban ke atas orang. "[Ia] akan meningkatkan pendapatan negara dan ini adalah untuk kebaikan, rakyat" Perdana Menteri Najib Razak yang dipetik di negeri agensi berita sebagai berkata pada hari Isnin.

salinan dari asian nikkei http://asia.nikkei.com/Politics-Economy/Economy/All-Malaysians-now-pay-tax

No comments