Polis: 141 badan pulih daripada kemalangan pesawat Indonesia



Medan, Indonesia (AP) - Angka kematian akibat nahas pesawat pengangkutan tentera udara di kota Indonesia Medan melonjak kepada lebih daripada 140 pada hari Rabu, menunjukkan senarai yang semakin meningkat mangsa dari kejiranan di mana pesawat itu jatuh.
Polis Sumatera Utara A. utama Tarigan kepada TVONE bahawa 141 mayat dijumpai dari runtuhan sebuah kawasan perumahan di mana C-130 Hercules terhempas tidak lama selepas berlepas pada hari Selasa.

Para tentera udara berkata terdapat 122 orang di dalam pesawat termasuk anggota tentera dan keluarga mereka.Kemalangan pesawat, yang telah berkhidmat sejak tahun 1964, berlaku hanya dua minit selepas ia berlepas dari Soewondo pangkalan tentera udara di Medan di Sumatera, salah satu daripada pulau-pulau utama Indonesia. Ia dan dimasukkan ke dalam bangunan yang media tempatan berkata terdapat kedai-kedai dan rumah-rumah.


Saksi berkata ia menembak api dan asap sebelum terhempas. Ketua tentera udara Air Marshal Agus Supriatna berkata juruterbang memberitahu menara kawalan yang dia perlu kembali kerana masalah enjin dan pesawat itu terhempas semasa memusing hak untuk kembali ke lapangan terbang.
Daya udara berulang kali dibangkitkan angka bagi bilangan orang di dalam pesawat, yang menunjukkan kawalan longgar dan meningkatkan soalan mengenai sama ada ia menerima penumpang membayar walaupun janji-janji sebelum ini untuk melumpuhkan janji.

 Menumpang tunggangan pada pesawat tentera untuk sampai ke destinasi jauh adalah perkara biasa di Indonesia, sebuah kepulauan yang luas yang merangkumi tiga zon masa.Manifes pesawat disenaraikan 50 orang dalam penerbangan yang ditakdirkan dari Medan ke jauh Natuna rantaian pulau itu, menurut Ketua Polis Daerah Sumatera Utara Gafar Hadi Sutedjo, tetapi jumlah sebenar adalah lebih daripada dua kali ganda. Pesawat itu datang dari ibu negara, Jakarta, dan berhenti di dua lokasi sebelum tiba di Medan.

Indonesia mempunyai rekod keselamatan penerbangan awam setengah-setengah dan udara kekurangan wang yang juga telah mengalami beberapa siri kemalangan. Antara 2007 dan 2009, Kesatuan Eropah dihalang syarikat penerbangan Indonesia daripada terbang ke Eropah kerana kebimbangan keselamatan.

Bencana penerbangan awam yang paling baru-baru ini di negara ini pada bulan Disember, apabila jet AirAsia dengan 162 orang di atas kapal terhempas ke Laut Jawa dalam perjalanan dari Surabaya ke Singapura. Terdapat lima kemalangan maut yang melibatkan pesawat tentera udara sejak 2008, mengikut Keselamatan Rangkaian Aviation, yang menjejaki bencana penerbangan.

No comments