Sewa meningkat menggigit dI-bazar ramadhan geylang serai masih berharap untuk menghasilkan keuntungan



Vendor yakin dengan peluang mereka untuk membuat keuntungan di bazar Geylang Ramadan walaupun berlaku kenaikan kadar sewa pada tahun ini.

Sewa untuk gerai dan khemah-khemah di tempat membeli-belah yang popular Ramadan telah meningkat disebabkan oleh penambahan pembida baru untuk proses tender. Pemain baru yang menyertai pergaduhan itu dipercayai telah memaksa kontraktor yang kerap untuk meningkatkan tawaran mereka untuk mendapatkan tempat di bazar itu. Kos ini dijangka akan disampaikan kepada vendor yang menyewa gerai dari kontraktor.


Walaupun penganjur bazar di Pusat Komuniti Geylang Serai tidak memberi respons kepada pertanyaan Yahoo Singapura, beberapa vendor dan kontraktor bercakap kepada kami tentang kenaikan kos sewa dan pelbagai langkah yang mereka telah diambil untuk mengatasinya.

Kos menyewa gerai di satu daripada yang tertua dan paling popular bazar Ramadan Singapura bergantung kepada tiga perkara utama: saiz, populariti lokasi ditentukan oleh aliran trafik manusia dan sama ada penjual akan menjual makanan atau tidak (sewaan yang lebih tinggi bagi penjual makanan).

Shereen Noor, pemilik inai tempatan popular dan perkhidmatan pengantin India, Saheli Pengantin, berkata kos bulanan menyewa gerai di bazar itu telah meningkat sebanyak kira-kira 50 peratus sejak 15 tahun yang lalu.

Tahun ini, dia membayar kira-kira $ 18,000 selama tiga 9m x 9m gerai yang terletak di padang bersebelahan stesen MRT Paya Lebar. Dia membuat keputusan untuk menempah tiga gerai tahun ini selepas mengalami kerugian 20 per peratus pada tahun 2014, apabila dia mempunyai lima gerai.

Shereen berusia 29 tahun, yang telah menjaga perniagaan keluarganya sejak beliau mengambil alih daripada ibu ketika dia berusia 18, bertekad untuk askar dengan perniagaan Ramadan walaupun kenaikan kos sewa.

"Saheli akan terus mempunyai gerai di bazar Geylang itu. Kita hanya perlu pastikan kita mempunyai lebih banyak iklan dan promosi, "kata artis inai, yang menawarkan perkhidmatan warna inai tradisional dan segera untuk harga bermula daripada $ 5.

Shereen tidak menjangka keuntungan banyak tahun ini walaupun dan menyasarkan untuk "sekurang-kurangnya pulang modal".
















Sewa yang lebih tinggi, ruang yang lebih kecil

Jimmy, kontraktor daripada peristiwa HJ, dibayar lebih daripada $ 100,000 pada tahun ini untuk mendapatkan khemah bersama-sama Haig Road, berhampiran Kampong Pusat Komuniti Ubi dan sebahagian daripada kawasan di luar Kompleks Tanjong Katong - 25 peratus lebih daripada $ 80,000 dia dibayar tahun lepas.

Akibatnya, Jimmy, yang pernah menjadi kontraktor lebih daripada 10 tahun, telah dibesarkan kos sewa untuk gerai di sepanjang Haig Road sebanyak $ 1,000. Tahun ini, setiap 2,7 persegi / m bersaiz gerai akan kos $ 7000 sebulan.

Beliau menganggarkan keuntungan 10 peratus, yang akan membantu beliau pulih dari 20 per peratus kerugian yang dialaminya tahun lalu.

Sub-kontraktor Mohamed Mustaffa En Niche Acara, sementara itu, berkata, beliau akan terus mengekalkan kos sewa berpatutan untuk vendor beliau walaupun kos meningkat.

Mustaffa, yang telah menjadi sub-kontraktor selama tiga tahun, mendakwa untuk menyediakan gerai paling murah di seluruh Geylang ini Ramadan Bazaar, dengan kos sewa bermula dari $ 1,350 sebulan bagi 1.5 persegi / m gerai. Dia mengimbangi saiz kecil gerai dengan menyediakan kemudahan seperti bekalan kuasa, lantai permaidani, meja dan kerusi, antara lain.

"Tahun ini, harga meningkat banyak kerana terdapat satu entiti yang membida harga yang lebih tinggi. Saya perlu membayar kira-kira $ 100,000. Selama bertahun-tahun, harga telah meningkat sebanyak 10 peratus, yang mungkin bunyi yang kecil tetapi ia sebenarnya banyak, "kata ahli perniagaan berusia 31 tahun.

















Menjaga dengan trend

C.A. Chua, pemilik Kala Thai Coconut Ice Cream, mungkin salah satu daripada beberapa vendor di Geylang Ramadan Bazaar yang yakin perniagaannya akan berjaya pada tahun ini.

Pemilik makanan fad terkini akan mempunyai dua gerai 6m x 3m berbanding tiga tahun ini, yang terletak di padang bersebelahan stesen MRT Paya Lebar. Beliau telah membayar $ 18,000 untuk mereka semua.

"Oleh kerana sewa yang tinggi - kerana pihak penganjur terus membida lebih tinggi setiap tahun - saya rasa keuntungan akan lebih rendah tahun ini berbanding 2014. Mungkin kira-kira 10 hingga 15 peratus. Saya mempunyai keuntungan yang lebih tinggi tahun lepas, "kata pemain berusia 50 tahun itu.

Chua masih merasakan cukup baik tentang perniagaan tahun ini, mencatatkan bahawa jalan yang sebelum ini sesak berdekatan telah ditutup, membolehkan aliran trafik lebih manusia.

Bazar tahun ini akan dilaksanakan sepanjang bulan Ramadan, di antara 18 Jun dan 16 Julai.

No comments