Taufan, gunung berapi menimbulkan ancaman ke Filipina



MANILA -Filipina sedang bersedia untuk memindahkan penduduk di sepanjang pantai timur laut sebagai pendekatan taufan, dan juga yang berhampiran gunung berapi gegaran yang telah memuntahkan wap dan abu ke atas wilayah pusat, kata para pegawai semalam.
Taufan Noul adalah kira-kira 480 km (300 batu) timur laut bandar Borongan di wilayah Timur Samar awal pada hari Jumaat, dengan hembusan angin sehingga 185 km per jam (115 mph), dan dijangka membuat pendaratan sebagai ribut kategori empat pada hujung minggu.

Beribu-ribu penumpang telah terkandas di pelabuhan di sepanjang Filipina tengah dan timur selepas pihak berkuasa berhenti daripada kapal belayar kerana laut bergelora.
Taufan, keempat melanda negara Asia Tenggara tahun ini, dijangka membawa hujan lebat ke sengit apabila ia membuat pendaratan di timur laut, kata biro cuaca. Ia kemudiannya dijangka melemahkan kerana ia mengayunkan ke arah timur laut pulau Jepun Okinawa dengan Selasa.

Pegawai-pegawai memberi amaran bahawa hujan lebat dari taufan yang boleh menyebabkan "Lahar", atau aliran lumpur dan runtuhan, di sekitar Gunung Bulusan, gunung berapi yang telah memuntahkan abu minggu ini."Mungkin ada aliran Lahar, lumpur runtuh, yang boleh menyapu bersih rumah di kawasan itu jika terdapat hujan lebat ... yang bahaya," Esperanza Cayanan, ketua bahagian di biro cuaca, memberitahu taklimat di agensi bencana negara.

Fritzie Michelena, seorang pegawai bencana di Irosin di wilayah tengah Sorsogon di mana gunung berapi itu terletak, berkata majlis perbandaran telah bersiap sedia untuk memindahkan penduduk."Kami akan melakukan pengosongan awal kerana ia mungkin sukar untuk mendapatkan orang ramai keluar jika kita melakukannya kemudian," katanya dalam temu bual dengan rangkaian berita ANC.

Pegawai-pegawai telah ditetapkan sekolah dan gimnasium sebagai tempat perlindungan mungkin.Taufan Noul juga dijangka mencetuskan tanah runtuh dan banjir kilat, dengan pegawai kerajaan menyedarkan pejabat serantau di sepanjang ribut itu dijangka jalan dengan panggilan teks, e-mel dan telefon.

Richard Gordon, pengerusi Palang Merah Filipina, kata balas telah banyak daripada Taufan Haiyan, yang melanda tengah Filipina pada tahun 2013, meninggalkan lebih daripada 8,000 orang mati atau cedera dan kira-kira satu juta kehilangan tempat tinggal dipelajari."Kita telah belajar untuk menyediakan lebih baik, barang-barang bantuan pra-kedudukan dan peralatan kecemasan untuk bertindak balas dengan lebih cepat," katanya.

No comments