kereta api berkelajuan tinggi antara dua negara Kuala Lumpur dan Singapura akan ditempatkan di Jurong East.



SINGAPURA - Perdana Menteri Lee Hsien Loong mengumumkan Selasa lepas bahawa perhentian Singapura dari kereta api berkelajuan tinggi (HSR) antara negara itu dan Kuala Lumpur akan ditempatkan di Jurong East.

Ketika mengumumkan demikian pada sidang akhbar bersama dengan Perdana Menteri Malaysia Najib Razak pada hari Selasa, Encik Lee berkata bahawa ini akan tanggam dengan keseluruhan rancangan Singapura untuk mengubah kawasan ke kawasan perniagaan di tengah-tengah kedua. Kedua-dua pemimpin telah berucap di akhir Retreat tahunan mereka.

Projek amat dinanti-nantikan akan mengurangkan masa perjalanan antara kedua-dua bandar-bandar dengan lebih daripada separuh.

Berikut adalah apa yang kita tahu mengenai projek itu setakat ini:






1. Bilakah projek yang diumumkan?


Pautan kereta api berkelajuan tinggi telah diumumkan pada bulan Februari 2013, di tempat percutian tahunan dihadiri oleh Encik Lee dan Encik Najib.



2. Bilakah ia akan selesai?

Asal tarikh penyelesaian target untuk projek kereta api raksasa, dianggarkan 320-340km panjang, adalah 2.020.

Tetapi kedua-dua Encik Lee dan Encik Najib berkata pada hari Selasa bahawa sasaran itu tidak realistik memandangkan skala dan kerumitan projek.

Najib berkata proses reka bentuk pautan rel baru mungkin akan mengambil masa satu tahun, proses tender pada tahun yang lain, dan pembinaan sendiri kira-kira lima tahun.

Kedua-dua pemimpin berkata tarikh akhir baru untuk menyiapkan pautan akan diumumkan pada akhir tahun ini.


3. Berapa lama masa yang diambil untuk perjalanan antara kedua-dua bandar-bandar di kereta api berkelajuan tinggi?


Setelah perkhidmatan kereta api bermula, penumpang akan dapat untuk perjalanan di antara Singapura dan Kuala Lumpur dalam masa 90 minit.

Pada masa ini, mereka yang mengembara di antara Singapura dan Kuala Lumpur membayar antara $ 30 dan $ 50 untuk menaiki bas 5½ jam atau beratus-ratus dolar untuk 45 minit penerbangan perkhidmatan penuh.

Malaysia telah mengumumkan tujuh berhenti di sepanjang laluan itu - Kuala Lumpur, Putrajaya, Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat dan Nusajaya di koridor pembangunan Johor Iskandar Malaysia. Ini berhenti akan disampaikan oleh perkhidmatan yang lebih perlahan di samping pilihan tanpa henti ekspres.

Ketahui lebih lanjut mengenai  perhentian.


4. Di manakah perhentian di KL?

Malaysia telah mengesahkan bahawa perhentian yang akan berada di Bandar Malaysia, kira-kira 5km dari mercu tanda Menara Berkembar Petronas di tengah-tengah Kuala Lumpur.

Projek Bandar Malaysia adalah sebuah pembangunan bercampur seluas 200 hektar yang dirancang yang akan duduk di atas tanah di sebuah pangkalan udara tentera sedia ada di Sungai Bes

5. Di manakah perhentian di Singapura?

Baru Jurong East HSR perhentian akan ditempatkan di mana Jurong Country Club kini terletak. Plot ini terletak berhampiran dengan Pusat Sains Road, dan kurang daripada 1 km dari stesen MRT Jurong East.



6. Berapa banyak tiket akan kos?

Tiket dijangka menjadi antara $ 80 dan $ 90 perjalanan - tetapi tambang boleh berubah setiap hari bergantung kepada permintaan. Harga mungkin akan disandarkan kepada tambang syarikat penerbangan tambang murah, yang mengenakan bayaran kira-kira kira-kira $ 80 untuk penerbangan 45 minit.



7. Siapakah yang membida projek ini?

Projek itu yang dianggarkan bernilai $ 14.9 bilion, telah menarik minat yang besar daripada pembinaan dan infrastruktur syarikat dari China dan Jepun.

Sebuah konsortium syarikat-syarikat China yang terdiri daripada China Railway Construction Corp Ltd, The Railway Ukur Ketiga dan Rekabentuk Institut Group Corp dan CSR Qingdao Sifang Co Ltd telah ditubuhkan untuk membida projek itu.

Sebuah konsortium empat syarikat Jepun juga telah menyatakan minatnya terhadap: Timur Japan Railway Company, Sumitomo Corporation, Hitachi dan Mitsubishi Heavy Industries.


8. Bagaimanakah patut ini ke dalam rancangan untuk menjadikan Jurong ke daerah pusat perniagaan yang kedua?

Cita-cita untuk membuat Jurong pusat perniagaan dan percutian diumumkan di Rapat Hari Kebangsaan tahun lalu.

Jurong Lake kawasan daerah terdiri Jurong Gateway dan Lakeside. Bersama-sama, mereka menduduki 360 hektar tanah dan waterbody - kira-kira saiz Marina Bay.

Kawasan ini akan mempunyai pelbagai kemudahan baru termasuk Jurong Lake Gardens, Pusat Sains baru, Ng Teng Fong Hospital Besar, pejabat dan rumah-rumah.

Kawasan ini juga medan percubaan untuk push Singapura menjadi negara pertama di dunia yang pintar. Ujian untuk rangkaian wayarles kelajuan tinggi baru yang dipanggil HetNet (Heterogen Rangkaian) bermula pada daerah ini bulan lepas.

No comments