Penggodam mengancam telefon pintar didalam poket anda, pakar-pakar memberi amaran





Ledakan yang berlaku dalam telefon pintar di kalangan pengguna sering cuai telah membuat pemburu gembira untuk menggodam,virus serangan dan rampasan telefon bimbit yang tidak dilindungi pakar-pakar memberi amaran.Penganalisis keselamatan dan syarikat-syarikat di Kongres Dunia Mudah Alih minggu ini, untuk wayarles mudah alih telekom di Barcelona, ​​Sepanyol, berkata pembuat telefon dan pengguna berjaga-jaga untuk menghalang penggodam masuk ke poket anda.

"Dengan telefon pintar kita akan melalui apa yang kita telah melalui 15 tahun yang lalu dengan komputer peribadi," kata Tanguy de Coatpont, ketua cawangan Perancis firma anti-virus antarabangsa Kaspersky Lab."Terdapat masalah keselamatan yang lebih kerana dengan kuasa pemprosesan mereka, mereka benar-benar seperti komputer kecil.Kaspersky ini kajian yang paling baru-baru ini menunjukkan bahawa 28 peratus daripada pengguna adalah jahil tentang risiko cyberattack pada telefon pintar mereka.


Hanya lebih satu perempat daripada pengguna dalam kajian yang berkata mereka tahu risiko tetapi tidak bimbang mengenainya.Penganalisis berkata bahawa sikap mempunyai serangan didorong pada telefon pintar telah menggodam sejak dua tahun yang lalu."Kami melihat peningkatan dalam jumlah (serangan) daripada kadang-kadang lebih daripada 400 peratus kata David Grout, selatan Eropah pengarah Intel Keselamatan, sebuah firma perlindungan perisian global.

Itu adalah kecil berbanding dengan skala serangan ke atas sistem operasi komputer peribadi seperti Windows, tetapi "ia adalah risiko yang lebih besar katanya."Penggodam perlu menyerahkan banyak maklumat peribadi yang terkandung dalam telefon pintar, terutamanya butiran kewangan."
Inovasi,bukan keselamatan -James Lyne, ketua global penyelidikan di firma keselamatan anti-virus Sophos, berkata pembuat telefon mesti berusaha lebih untuk memberi amaran kepada pelanggan daripada risiko serangan pada telefon mereka tanpa enkrip.

Telefon pintar pengguna yang paling tidak direka terutamanya dengan keselamatan dalam fikiran, dengan pengecualian model khusus tertentu.Pelancaran perdana telefon pintar Galaxy S6 telefon pintar barunya di Barcelona, ​​gergasi Korea Selatan Samsung membesarkan reka bentuk anggun, kamera sudut lebar dan pengecas wayarles, tetapi berkata sedikit tentang perlindungan anti-virus.
"Pasaran mudah alih didorong oleh inovasi dan memberi tumpuan kepada menambah ciri-ciri yang boleh dipasarkan bukan keselamatan dan privasi kebimbangan," Lyne kepada perhimpunan di kongres itu.

Produk berprofil rendah yang lain menekankan keselamatan, bagaimanapun, seperti Blackphone, yang generasi kedua model itu dilancarkan di Barcelona.Menjual lebih daripada $ 600 (€ 543), yang Blackphone 2 oleh syarikat AS Senyap Circle menjanjikan panggilan disulitkan dengan perlindungan terhadap cyberattacks dan mengintip oleh agensi perisikan.Ia bersaing dengan pembuat telefon Blackberry untuk pelanggan perniagaan, dengan harapan untuk menarik syarikat-syarikat yang takut telefon tidak bercagar pekerja mereka adalah risiko keselamatan.

Pakar keselamatan Tech berkata pengguna telefon pintar perlu memasang program antivirus pada telefon mereka.Syarikat Perancis CS Komunikasi et Systemes dibentangkan di Barcelona kongres peranti perlindungan dalam bentuk kad kecil yang dimasukkan ke dalam telefon bimbit.
- Ransomware menyerang telefon -Kebanyakan cyberattacks kini menyasarkan Android, sistem operasi telefon pintar yang meluas dibangunkan oleh gergasi US Internet Google, kata de Coatpont.
"Ia adalah satu platform yang sangat terbuka yang mempunyai 80 peratus daripada pasaran."

Sistem IOS Apple, digunakan di iPhone, umumnya dianggap lebih selamat tetapi tidak kebal daripada serangan sama ada.Sean Sullivan, seorang penyelidik di anti-virus dan firma keselamatan dalam talian F-Secure, berkata penggodam berjaya menyerang sebuah gay dating aplikasi iPhone di Britain.
Penggodam berharap pengguna akan melaporkan serangan itu sejak serangan yang diperolehi maklumat sensitif tentang seksualiti mereka, kata Sullivan.

Beliau menambah bahawa dunia telefon pintar mungkin perlu panggilan untuk bangun untuk meningkatkan keselamatan - sesuatu yang setanding dengan Cryptolocker, Rusia "ransomware" yang melanda pada tahun 2013.Ransomware, yang menyita kawalan komputer dan menuntut wang untuk membuka sekatan data pengguna.

Sumber berita dari yahoo.com

No comments