5 perkara yang menarik tentang Wi-Fi



1.Sejauh mana isyarat Wi-Fi dihantar 

bergantung kepada bilangan titik akses wayarles dan juga jenis yang digunakan. Biasanya, setiap titik mempunyai pelbagai kira-kira 30 meter, tetapi ini boleh terganggu oleh perkara-perkara mudah seperti tiang dan dinding, jadi kedudukan router juga penting.


2. Punca gangguan

Terdapat pelbagai perkara yang boleh mengganggu isyarat Wi-Fi. Punca yang paling besar adalah ketuhar gelombang mikro yang rendah hati. Ini kerana ketuhar gelombang mikro menggunakan jalur 2.4 GHz, yang boleh mengganggu router kepada lebar jalur yang sama. Ketuhar gelombang mikro juga memancarkan jumlah yang sangat tinggi tenaga, yang menjejaskan rangkaian anda. Telefon tanpa kord yang lebih tua juga boleh menyebabkan gangguan kerana mereka beroperasi pada frekuensi yang sama.

3. Ia mungkin untuk meningkatkan rangkaian anda

Oleh kerana kebanyakan isyarat Wi-Fi tidak mempunyai capaian yang paling besar, anda mungkin tidak akan mendapat sambutan yang terbaik jika anda tidak menutup ke router. Tetapi tidak bimbang - ia mungkin untuk melanjutkan pelbagai isyarat ini. Semua yang anda perlukan adalah pelbagai Wi-Fi extender. Hanya pasangkan alat dan menonton zon Wi-Fi mati untuk hidup.

4 Tukar ke Wi-Fi untuk menyelamatkan

Mempunyai pelan data dengan pembekal bimbit anda berguna untuk akses internet mudah, tetapi kos dengan cepat boleh menambah sehingga jika anda pergi di luar topi anda. Jika anda jenis yang suka menonton video pada telefon anda atau melihat laman imej-berat seperti Vine atau Tumblr, beralih kepada Wi-Fi mudah alih apabila anda boleh - ia akan menjimatkan wang anda dengan tidak menggunakan data telefon anda.

5. rancangan New Wi-Fi boleh didapati

Terdapat rancangan Wi-Fi yang dibolehkan mudah alih kini boleh didapati di Singapura, SingTel dengan menjadi yang pertama di Asia yang menawarkan ia. Di bawah pelan itu, anda akan menerima data bundle 2GB dengan 2GB tambahan kelajuan tinggi penggunaan Wi-Fi. Dan, jika anda mendaftar untuk rancangan itu tidak lama lagi, anda akan dapat menikmati penggunaan tanpa had Wi-Fi sehingga 31 Julai 2015.

Kita mungkin selesa menggunakannya setiap hari, tetapi ia baik untuk mengetahui selok-belok menggunakan Wi-Fi mudah alih.

No comments