NASA melihat kenaikan paras air laut yang tidak dapat dielakkan di masa hadapan



Data terkini mengenai kenaikan aras laut dari pemanasan global menunjukkan bahawa tiga kaki (satu meter) atau lebih tidak dapat dielakkan dalam 100-200 tahun akan datang, para saintis NASA, hari ini.

Ketidaktentuan masih dalam ramalan - khususnya yang berkaitan dengan masa - kerana ahli-ahli sains tidak tahu berapa cepat lapisan ais utama kutub akan cair.

Tetapi banyak data pada tahun-tahun kebelakangan ini daripada instrumen satelit menunjukkan bahawa lautan bengkak lebih cepat daripada mereka pada masa lalu tahun.

"Berdasarkan apa yang kita tahu sekarang bagaimana lautan mengembang kerana ia menjadi panas dan berapa lapisan ais dan glasier menambah air ke laut, ia cukup tertentu kita dikunci ke dalam sekurang-kurangnya tiga kaki (satu meter) kenaikan aras laut, dan mungkin lebih , "kata Steve Nerem dari Universiti Colorado, Boulder dan pemimpin paras laut pasukan kenaikan NASA.

"Tetapi kita tidak tahu sama ada ia akan berlaku dalam tempoh satu abad atau agak lama."

Ramalan utama yang terakhir telah dibuat pada tahun 2013 oleh Bangsa-Bangsa Bersatu Panel Antara Kerajaan mengenai Perubahan Iklim (IPCC).

Berdasarkan kata sepakat penyelidik antarabangsa, IPCC berkata paras laut global mungkin akan meningkat dari satu hingga tiga kaki menjelang akhir abad ini.

Nerem berkata data satelit baru menunjukkan akhir lebih tinggi daripada julat yang lebih cenderung.

Ahli-ahli sains terutamanya memberi tumpuan kepada lapisan ais Greenland, yang turun purata 303 gigaton ais setahun sepanjang dekad yang lalu.

Juga, lapisan ais Antartika telah kehilangan purata 118 gigaton setahun.

Tetapi saintis tidak pernah menyertai runtuh lapisan ais, jadi persoalan apabila paras laut akan meningkat secara drastik adalah satu misteri besar.

Lautan di dunia telah meningkat purata hampir tiga inci (7.6 cm) sejak tahun 1992, dengan beberapa lokasi yang semakin meningkat lebih daripada sembilan inci (23 cm) disebabkan oleh perubahan semula jadi, kata NASA.

"Kami telah melihat dari rekod paleoclimate bahawa peningkatan paras laut sebanyak 10 kaki (tiga meter) pada abad ke satu atau dua mungkin, jika lapisan ais runtuh dengan cepat," kata Tom Wagner, saintis program Cryosphere di NASA ibu pejabat di Washington.

"Kami melihat bukti bahawa lapisan ais yang bangun, tetapi kita perlu memahami dengan lebih baik sebelum kita boleh mengatakan bahawa kita berada dalam era baru kehilangan ais pesat."

Sumber dari sumber website:  http://www.msn.com/en-sg/news/world/nasa-sees-unavoidable-sea-level-rise-ahead/ar-BBm7VOR?li=AA5a7f

No comments