5 Cara Implosi 1MDB Boleh Jejas Singapura



Kata kunci 1MDB telah dicari 8,000 kali di Singapura bagi keseluruhan tahun lepas, berbanding dengan 60,000 kali dalam tempoh enam bulan 1 tahun ini. Berita 1MDB telah sentiasa dikongsi di media sosial dan outlet berita arus perdana sejak beberapa minggu yang lalu.


Dalam kes anda kata pepatah dalam telaga, dan telah terlepas saga 1MDB, inilah masa panjang dan pendek itu. 1MDB (1Malaysia Development Berhad) adalah sebuah syarikat pembangunan strategik yang dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan Malaysia dan dipengerusikan oleh Perdana Menteri Malaysia Najib Razak. Tawaran terlalu mahal, ketelusan miskin, hidup mewah, besar-besaran RM 42 bilion hutang, dan sekarang, dakwaan penyelewengan dana (USD 700 juta) adalah beberapa kata kunci yang berkaitan dengan 1MDB.

Memandangkan hubungan rapat sebagai entiti kerajaan dan hakikat bahawa rakyat menerajui ia berada dalam kepimpinan politik yang penting, penemuan dari (semasa) probe ke dalam 1MDB boleh memberi kesan buruk kepada bidang politik dan ekonomi Malaysia.

Bagaimana semua ini akan memberi kesan kepada kita di Singapura? Berikut adalah 5 cara yang mungkin yang boleh kita fikirkan.

1. Kelemahan Ringgit

Sejak tahun 2007, Ringgit menyusut nilai lebih daripada 21% berbanding Dolar Singapura. Walaupun terdapat banyak faktor lain untuk itu, kesan daripada satu 1MDB muflis hanya akan memburukkan lagi kejatuhan nilai ringgit, yang telah berada dalam aliran menurun yang jelas sejak lapan tahun yang lalu.

Bagi pelabur di Malaysia, ini akan menjadi satu pukulan hebat dua kali ganda. Bukan sahaja pelaburan mereka yang telah diniagakan dalam Ringgit akan melihat kerugian kertas, tetapi begitu akan pulangan yang berasaskan Ringgit.

Untuk hujung minggu kasual percutian-er dari Singapura, yang melemahkan Ringgit akan diterjemahkan ke dalam kuasa beli lebih untuk Dolar Singapura.

2. Harga jualan harta yang terjejas (Iskandar)

Daya tarikan membeli besar mendarat rumah di Malaysia dengan harga yang sama rata 3 bilik di Singapura telah menjadi impian bagi sesetengah rakyat Singapura. Mimpi ini terus didorong (dengan padang jualan) pulangan pelaburan yang besar berpotensi melalui projek Iskandar.

Dan ramai rakyat Singapura diwajibkan; dengan Malaysia sebagai destinasi nombor satu belian luar negara untuk pelabur hartanah yang berpangkalan di Singapura pada tahun 2013. Sembilan tahun daripada permulaan projek Iskandar, had bagi pembeli asing hartanah di Johor kini berjumlah sejuk RM1 juta. Ini mungkin dinaikkan kepada RM 2 juta, jika Sultan Johor mempunyai cara beliau. Menurut beliau, ini adalah untuk membendung persaingan harga oleh warga asing dengan pembeli tempatan.

lebih (buruk) lagi berita tidak berakhir di situ untuk pelabur yang berpangkalan di Singapura yang telah melakukan projek Iskandar. Pada bulan Mei 2015, Menteri Lawrence Wong membuat amaran mengejutkan lebihan bekalan di Iskandar dan penurunan potensi dalam nilai rumah.

Sekiranya 1MDB meledak dan dibuat solven, mungkin terdapat ketidakstabilan politik dan dengan itu, dasar-dasar yang tidak mesra pelabur boleh diperkenalkan. Ini mungkin termasuk duti setem yang lebih tinggi penjual dan cukai harta yang lebih tinggi. Ini tidak syak lagi akan menjadi kes senario paling buruk yang pelabur gembira pada tahun 2013, tidak akan telah dipertimbangkan.

 3. Barangan Tinggi & Cukai Perkhidmatan (GST)

Dari April 2015, sebuah GST 6% telah dilaksanakan, menggantikan jualan lama dan cukai perkhidmatan. Satu langkah yang sangat tidak popular di kalangan pengundi, ini telah dinamakan sebagai contoh yang baik kos yang semakin meningkat hidup yang kerajaan Malaysia telah gagal sederhana.

Sekiranya kerajaan bertanggungjawab hutang yang terhutang oleh 1MDB, menaikkan GST merupakan satu langkah yang logik bagi kerajaan untuk melaksanakan. Bagi rakyat Singapura, "harga naik" melalui penurunan nilai Ringgit berbanding Dolar Singapura, mungkin melihat diimbangi oleh kadar GST yang lebih tinggi.

 4. bayaran tol yang lebih tinggi & VEP Kemungkinan

 Pada masa ini pengguna jalan raya, yang digunakan untuk membayar caj sehala daripada RM2.90 sebelum 2014, perlu membayar RM16.50 untuk pergi balik ke Malaysia. Di samping itu, dari 1 Ogos 2015, Malaysia dijangka melaksanakan RM20 permit masuk kenderaan (VEP).

Dengan hutang membonjol dari 1MDB, Malaysia mungkin sekali lagi melihat kepada mereka go-untuk bergerak meningkatkan kedua-dua tol dan caj VEP untuk menambah tabung. Pengguna jalan raya yang berpangkalan di Singapura mungkin mahu sama ada mengurangkan kekerapan perjalanan mereka ke Malaysia atau memilih pengangkutan awam.

5. Kemungkinan kelewatan dalam High Speed ​​Rail (Singapura - Kuala Lumpur) Projek

Singapura telah mengumumkan bahawa laman semasa Jurong Country Club akan menjadi tapak perhentian tempatan dengan perhentian Malaysia yang sepadan di Bandar Malaysia. Bandar Malaysia, projek bandar 495 ekar yang diperuntukkan untuk menjadi kayu pengukur untuk perumahan bandar mampan di Malaysia, adalah antara salah satu daripada tiga perniagaan utama 1MDB.

Sekiranya 1MDB terus menghadapi kesukaran untuk membayar balik dakwaan yang RM 42 bilion hutang dan caj faedah yang berkaitan, mungkin terdapat kes untuk itu untuk menjual pegangan pemilikan tunggal di Bandar Malaysia. Ini mungkin mempengaruhi keputusan untuk meneruskan rancangan semasanya. Pembiayaan juga akan menjadi faktor yang tinggi berikutan kebimbangan Malaysia, dengan projek itu dianggarkan bernilai sekitar SGD $ 15000000000 dalam tempoh 5 tahun.

No comments