Singapura menawarkan bantuan pakej jerebu ke Indonesia



Kerajaan telah menawarkan secara konsisten pakej bantuan kepada kerajaan Indonesia dalam menjelang musim kering tradisional dari bulan Jun hingga Oktober, bagi melengkapkan usaha Indonesia dalam memerangi tanah dan hutan mungkin kebakaran.



SINGAPURA: Republik semalam (Jun 3) mengumumkan bahawa ia akan memperbaharui tawaran bantuan kepada Indonesia untuk memerangi tanah dan hutan mungkin kebakaran yang boleh menyebabkan jerebu merentasi sempadan.


Pakej bantuan yang ditawarkan adalah sama dengan tahun lalu dan terdiri daripada:


  • Satu C 130-pesawat bagi operasi pembenihan awan;
  • Sehingga dua pesawat C-130 untuk membawa pasukan bantuan bomba dari Pasukan Pertahanan Awam Singapura (SCDF);
  • Sebuah pasukan dari SCDF untuk memberi penilaian dan bantuan perancangan dengan rakan-rakan di Indonesia dalam usaha memadam kebakaran mereka;
  • Resolusi tinggi gambar satelit dan hotspot koordinat; dan
  • Satu Chinook helikopter dengan satu baldi air SCDF untuk memadam kebakaran dari udara.
  • Kementerian Alam Sekitar dan Sumber Air berkata kerajaan sejak 2005 secara konsisten menawarkan pakej bantuan kepada kerajaan Indonesia dalam menjelang musim kering tradisional dari bulan Jun hingga Oktober, bagi melengkapkan usaha Indonesia dalam memerangi tanah dan hutan mungkin kebakaran.


Kecenderungan rantau ini ke negeri dan hutan semasa musim kering tradisional meningkatkan kebarangkalian rentas sempadan jerebu. Ini adalah masalah yang dihadapi rantau selatan ASEAN selama beberapa dekad. Singapura telah terjejas oleh pencemaran jerebu merentasi sempadan pada bulan September dan Oktober tahun lepas, kata kementerian itu.

Tambahan pula, fenomena El Nino pada tahun ini boleh menyebabkan cuaca kering, yang boleh memburukkan lagi kesan jerebu merentasi sempadan, katanya.

No comments