Awas penyakit 'MERS' sedang menular lagi!



Wabak berterusan Korea Selatan di Timur Tengah Sindrom Pernafasan (MERS) mendakwa mangsa keenam pada hari Isnin, dengan seorang lelaki berusia 80 tahun mati ketika dirawat di sebuah hospital di sana.

Kementerian Kesihatan negara itu menyatakan bahawa lelaki itu hanya didiagnosis dengan virus maut awal hari ini, agensi berita Yonhap negeri dilaporkan.

Kementerian itu juga melaporkan 23 kes baru, menjadikan jumlah bilangan orang yang terjejas oleh penyakit ini kepada 87. Di antaranya adalah seorang budak lelaki berusia 16 tahun, kanak-kanak itu pertama menguncup virus sejak wabak itu bermula pada 20 Mei.

Kerajaan Korea Selatan sebelum ini ditutup beribu-ribu sekolah dan tadika dalam usaha untuk mengurangkan penyebaran virus.




"Saya meramalkan dengan berhati-hati, tetapi saya fikir puncak dicapai hari ini," kata Menteri Kesihatan Bulan Hyung Pyo pada sesuatu pendengaran parlimen, menurut Bloomberg. "Ia akan diharapkan mula mencari stabil mulai esok atau lusa."

Sepuluh daripada orang yang terjejas oleh penyakit ini berada dalam keadaan tidak stabil, kata kementerian itu, tetapi kerajaan masih berharap kira-kira yang mengandungi ia kerana ia telah setakat ini hanya hadir di hospital.

Pemangku Perdana Menteri Choi Kyung Hwan dipanggil wabak "dikawal," sambil menambah bahawa "kerajaan akan mengambil langkah-langkah pencegahan yang perlu untuk mengurangkan kesan negatif ke atas ekonomi."



Korea lebih daripada 2,300 Selatan setakat ini telah dikuarantin-sama ada di hospital atau di rumah dan Reuters sebelum ini melaporkan bahawa pihak kerajaan telah mengesan telefon bimbit dari orang-orang di bawah kuarantin untuk memastikan bahawa mereka mematuhi sekatan ke atas pergerakan mereka.

No comments